Ogólna charakterystyka stażu

Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych z Dąbrowy Górniczej brali udział
w 3- tygodniowych praktykach zawodowych w Niemczech, w ramach Projektu Erasmus+ Kształcenie zawodowe. Wyjazd był współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Praktyki odbyły się w terminie 19.10. – 08.11.2014r., w miejscowości Schkeuditz, w okolicy Lipska.

Dnia 19.10.2014r. uczniowie uczący się na profilach Technik mechatronik oraz Technik pojazdów samochodowych zostali serdecznie powitani przez przedstawicieli organizacji Vitalis oraz zapoznani z przebiegiem pobytu i praktyk.

Głównym celem pobytu było przekazane uczniom wiedzy w zakresie konieczności zdobywania międzynarodowych kompetencji zawodowych w obszarach mechatronika i mechanika pojazdów samochodowych, zdolności międzykulturowych oraz polepszeniu znajomości języków obcych, aby w przyszłym życiu zawodowym sprostać rosnącym wymaganiom na międzynarodowym rynku pracy.

Praktyki w Niemczech służyły uczniom również w dużym stopniu w poznaniu kultury, tradycji i socjalnych aspektów życia w tym kraju. Dalsze cele projektu to poznane struktur pracy i organizacji niemieckich przedsiębiorstw oraz różnic w kształceniu zawodowym charakterystycznym dla różnych krajów. Złożony system kształcenia w Niemczech jest znamionowany przez podział nauki teoretycznej w szkołach zawodowych i jednocześnie praktycznym kształceniem w przedsiębiorstwach. Ta forma kształcenia umożliwia uczniom natychmiastowe zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce i odwrotnie.

Praktyki zawodowe

Uczniowie rozpoczęli praktyki zawodowe następnego dnia po przyjeździe, czyli 20 października 2014r. Każda z grup zawodowych poznała swojego opiekuna, który wprowadził uczniów w szczegółowy program praktyki oraz zapoznał z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Grupa mechatroników odbywała zajęcia w firmie Nussbaum Parking GmbH. Frma Nussbaum to zakład z 1899 roku z bogatym doświadczeniem w branży mechanicznej i elektronicznej. Uczniowie poznali tam nowoczesne metody obróbki metalu oraz przygotowywali samodzielnie części maszyn. W dalszej części odbywania praktyk uczniowie zajmowali się pracą na drukarce 3D, czego efektem były stworzone samodzielnie przez praktykantów modele 3D.  

Grupa branży samochodowej odbyła swoje praktyki w serwisie Volkswagen’a „Die Auto GmbH”. Zajmowali się tam montażem i demontażem różnych części samochodowych, diagnostyką oraz naprawą pojazdów.

Program kulturalny

Pobyt w Niemczech obejmował nie tylko możliwość zdobycia praktycznego doświadczenia zawodowego, lecz także poznania kultury i najważniejszych zabytków tej części Niemiec.

 

 

Lipsk

Pierwszym miejscem, do którego udali się uczniowie był Lipsk. Swoją wędrówkę po tym mieście rozpoczęli od dworca głównego, który należy do największych i najpiękniejszych w Europie. Na trzech poziomach oferuje on możliwość zakupów i spędzenia czasu wolnego.Następnym punktem wycieczki po Lipsku było zwiedzanie kościoła św. Mikołaja (Nikolaikirche), który jest nierozłącznie związany z wydarzeniami z jesieni 1989 roku zapoczątkowującymi tzw. Pokojową rewolucję na terenie byłej NRD doprowadzając jednocześnie do upadku Muru Berlińskiego i zjednoczenia Niemiec. Kolejnymi przystankami podróży po Lipsku były Piwnica Auerbacha (Auerbachs Keller) kojarząca się z Johannem Wolfgangiem von Goethe, który wykorzystał ją jako jedno z miejsc akcji swego najsłynniejszego dramatu „Faust”, następnie Stary i Nowy Ratusz (das Alte und das Neue Rathaus), kościół św. Tomasza (Thomaskirche), w którym Johann Sebastian Bach działał ponad 20 lat i prowadził chór chłopięcy. Następnie uczniowie przeszli na Augustusplatz, gdzie wielkie wrażenie zrobił na nich nowy gmach Uniwersytetu Lipskiego. Zwiedzanie Lipska zakończyło się podziwianiem panoramy miasta z jego najwyższego punktu - - 120 metrowej wieży zwanej: „Uniriese”.

Wycieczka ta, jak i następne, na długo pozostanie w pamięci uczniów i opiekunów.

Berlin

Na zwiedzanie stolicy Niemiec zostały przeznaczone 2 dni. Uczniowie mieszkali w luksusowym hotelu „Meininger” w samym sercu Berlina, sąsiadując z dworcem głównym. Zostali tam powitani przez przewodnika Pana Michała, który towarzyszył im podczas całego pobytu w Berlinie, opowiadał wiele ciekawostek o samym mieście i osobistościach z nim związanych. Uczniowie zwiedzili kolejno Potsdamer Platz z resztkami Muru Berlińskiego, Reichstag, Bramę Brandenburską (Brandenburger Tor), która jest najsłynniejszym symbolem Berlina. Następnie uczniowie przeszli pod pozostawający w pamięci na całe życie pomnik Holokaustu. Grupa zobaczyła również Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, kościół zniszczony podczas nalotu bombowego. Jego zrujnowana wieża do dziś przypomina o tamtych wydarzeniach. Zwiedzanie Berlina pierwszego dnia uczniowie zakończyli wizytą w robiącym ogromne wrażenie Muzeum Techniki. Obok ogromnej wystawy starej i nowej technologii różnych gałęzi przemysłu można było w „Science Center Spectrum” uczestniczyć w 250 interaktywnych eksperymentach naukowych. Drugiego dnia uczniowie zobaczyli znaną handlową ulicę Fridrichstrasse oraz okazałą ulicę „Unter den Linden” z wieloma historycznymi budowlami m.in. znanym przejściem granicznym Checkpoint Charlie między podzielonym Berlinem w latach 1945-1990. Zwiedzanie Berlina nie mogło się obyć również bez zwiedzania Katedry Berlińskiej oraz Alexanderplatz z wieżą telewizyjną i zegarem wskazującym czas na całym świecie. Przewodnik zabrał naszą grupę do tzw. hotelu starych samochodów, w którym posiadacze pięknych, starych, wartościowych samochodów wynajmują im miejsce, gdzie są prezentowane.  Hala z automobilami niemal pochłonęła chłopców. Po długim oglądaniu samochodów z trudem opuścili to miejsce. Drugiego dnia w godzinach popołudniowych, po krótkim shoppingu uczniowie wraz z opiekunami wyjechali z Berlina do Schkeuditz.

Drezno

W drugiej połowie pobytu w Niemczech uczniowie zwiedzili z przewodnikiem Drezno. Po spacerze przez historyczne Stare Miasto uczniowie zobaczyli znane na całym świecie zabytki Drezna: Frauenkirche, kościół zniszczony podczas II wojny światowej, a odbudowany po 15 latach dzięki ofiarodawcom z całego świata, następnie Zwinger oraz Brühlische Terasse, nazywany „Balkonem Europy”. Z tego miejsca podziwiać można piękno Drezna.

Każda z wycieczek pokazała uczniom nie tylko piękne zabytki, ale również częściowo życie ludzi w Niemczech.

BMW

Na deser uczniowie odbyli wycieczkę do fabryki BMW w Lipsku. Na powierzchni 208 hektarów jest tu codziennie produkowanych 700 egzemplarzy tej marki z całej palety typów. W fabryce uczniowie mieli okazję obserwować proces powstawania samochodu na różnych odcinkach produkcji oraz na podstawie wielu filmów przedstawiających pracę fabryki.

Zakończenie pobytu

Dnia 07.11.2014r. uczniowie podsumowali projekt wraz z przedstawicielką organizacji Vitalis Panią Małgorzatą Woroną. Otrzymali świadectwa odbycia praktyk zawodowych oraz realizacji pobytu i programu kulturalnego. Pobyt w Niemczech pozostanie w pamięci uczniów na całe życie i z pewnością pomoże im w dalszym rozwoju zawodowym i osobistym.

 

Prezentacja z pobytu