STATUT
CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
W SOSNOWCU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu realizuje zadania na podstawie:
1.Ustawy o systemie oświaty z dnia 07 września 1991r. /Dz. U. 2004r. Nr 256 poz. 2572
z późniejszymi zmianami/,
2.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r., poz. 1041 ze zm.).
§ 2
Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu zwane dalej „Centrum” jest publiczną, nieferyjną placówką doskonalenia realizującą w szczególności zadania z zakresu doskonalenia i dokształcania nauczycieli, z uwzględnieniem doradztwa metodycznego realizowanego poprzez wykonywanie zadań zawartych w ROZDZIALE II.
Nazwa placówki brzmi:
Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu
Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu jest placówką obejmującą swym zasięgiem obszar całego kraju, z siedzibą w budynku przy ul. Białostockiej 17 w Sosnowcu.
Organem prowadzącym Centrum jest Gmina Sosnowiec – Miasto na prawach Powiatu.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§ 3
Centrum działa jako jednostka budżetowa, która rozlicza się z budżetem Miasta poprzez właściwą część budżetu przeznaczoną na finansowanie oświaty oraz przez wydzielony rachunek dochodów.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej prowadzonej przez Centrum określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA CENTRUM
§ 4
Centrum obejmuje zakresem swego działania przede wszystkim nauczycieli i innych pracowników szkół i placówek oświatowych Miasta Sosnowiec.
§ 5
Cele Centrum to:
a/ rozpoznawanie oczekiwań i potrzeb w zakresie wspomagania szkół i placówek poprzez proces doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli,
b/ organizowanie oraz prowadzenie doskonalenia i dokształcania zawodowego dyrektorów szkół
i placówek w zakresie zarządzania oświatą, a także doskonalenia i dokształcania nauczycieli oraz rad pedagogicznych, wewnątrzszkolnych zespołów przedmiotowych i zadaniowych,
c/ koordynacja doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli na poziomie całego kraju,
d/ wspieranie awansu zawodowego nauczycieli,
e/ zaangażowanie w wymianę doświadczeń w środowisku pedagogicznym,
f/ upowszechnianie nowych technik zarządzania i administrowania w szkołach i placówkach oświatowych,
g/ organizacja sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.
Do zadań Centrum należy przede wszystkim organizowanie oraz prowadzenie doskonalenia
i dokształcania zawodowego w zakresie:
a) wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzonych zmian w systemie oświaty;
b) wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami
w sprawie nadzoru pedagogicznego;
c) realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;
d) diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
e) przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;
f) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
g) ewaluacji systemu doskonalenia i dokształcania nauczycieli na szczeblu miasta;
h) wykonywania innej działalności wynikającej ze zgłaszanych potrzeb nauczycieli, szkół
i organu prowadzącego we współpracy z:
uczelniami /m.in. przy rekrutacji słuchaczy i organizacji studiów podyplomowych/, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie, środkami społecznego przekazu, innymi ośrodkami szkoleniowymi, bibliotekami pedagogicznymi, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, innymi organizacjami
i instytucjami działającymi na rzecz szkoły i nauczycieli oraz - posiadającymi odpowiednie kompetencje - osobami fizycznymi;
i) doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą.
ROZDZIAŁ III
PRACOWNICY CENTRUM
§ 6
Pracownikami Centrum są:
1.1) Dyrektor Centrum – kieruje placówką i spełnia wymagania określone w odrębnych przepisach,
2) Konsultanci ds. doskonalenia nauczycieli,
3) Pracownicy administracyjni i obsługi.
2.1. Po uzgodnieniu z organem prowadzącym przewiduje się możliwość tworzenia w Centrum innych stanowisk kierowniczych.
§ 7
Dyrektora Centrum wyłania się w drodze konkursu.
§ 8
Powierzenia oraz odwołania stanowisk konsultanta dokonuje Dyrektor Centrum, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ IV
ZAKRES ZADAŃ PRACOWNIKÓW CENTRUM
§ 9
Dyrektor reprezentuje Centrum na zewnątrz i kieruje jego pracami, a w szczególności:
a/ działalnością organizacyjną i merytoryczną placówki,
b/ wspiera nowatorskie działania nauczycieli / programy własne, innowacje pedagogiczne, projekty edukacyjne /,
c/ opiniuje porozumienia z innymi podmiotami dotyczące realizacji prac związanych
z działalnością Centrum,
d/ opracowuje zasady wewnętrznego nadzoru pedagogicznego oraz sprawuje nadzór nad ich realizacją,
e/ zapewnia wykonanie przyjętych programów szkoleń / kursów / studiów podyplomowych na właściwym merytorycznie i formalnie poziomie,
f/ organizuje współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami statutowo zajmującymi się problematyką doskonalenia i dokształcania zawodowego,
g/ opracowuje kierunki działania i sporządza okresowe plany działań na podstawie własnej oraz prowadzonej przez konsultanta diagnozy potrzeb edukacyjnych nauczycieli na szczeblu miasta,
h/ dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Centrum,
i/ organizuje - w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę - obsługę administracyjną
i finansową placówki,
j/ przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu Centrum plan pracy na dany rok, sprawozdania i informacje związane z działalnością Centrum.
Do zadań konsultanta należy w szczególności:
a/ rozpoznawanie, określanie i wspieranie potrzeb nauczycieli i kadry kierowniczej w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych i podnoszenia kwalifikacji,
b/ ścisła współpraca z placówkami oświatowymi / w tym z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz bibliotekami pedagogicznymi / w zakresie organizowania i realizacji różnorodnych form pomocy
w rozwoju zawodowym nauczycieli,
c/ planowanie działań i ich wdrażanie stosownie do zgłaszanych potrzeb,
d/ koordynowanie praktycznej realizacji form doskonalenia i dokształcania nauczycieli,
e/ inspirowanie wymiany doświadczeń i współpracy pomiędzy nauczycielami,
f/ sporządzanie ankiet ewaluacyjnych oraz rocznych analiz dotyczących poziomu doskonalenia,
g/ upowszechnianie i umożliwienie bezpośredniego przepływu informacji pedagogicznej
w szkołach i placówkach oświatowych,
h/ publikowanie informacji w formie biuletynów i informatorów,
i/ przygotowywanie i aktualizowanie baz danych o formach doskonalenia prowadzonych przez Centrum,
j/ prowadzenie dokumentacji swojej pracy, zgodnie z przepisami lub obowiązującymi
w Centrum regulacjami,
k/ wykonywanie innych poleceń Dyrektora Centrum związanych z funkcjonowaniem placówki,
l/ zastępowanie Dyrektora Centrum w razie jego nieobecności.
Szczegółowy zakres zadań pracownika administracji określa Dyrektor Centrum.
§ 10
Osoby prowadzące działalność szkoleniową zobowiązane są do:
opracowywania i przedstawiania do zatwierdzenia Dyrektorowi Centrum programów /scenariuszy, konspektów, projektów/ prowadzonych szkoleń, kursów, studiów podyplomowych, seminariów, warsztatów, konferencji, pełnej realizacji zatwierdzonych programów, prowadzenia zajęć na wysokim poziomie merytorycznym, rzetelnego prowadzenia dokumentacji szkoleniowej i niezwłocznego przedstawienia jej po ich zakończeniu Dyrektorowi Centrum.
ROZDZIAŁ V
SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA CENTRUM
§ 11
1. Centrum wykonuje swoje zadania na podstawie Planu pracy przygotowanego przez Dyrektora placówki. Plan pracy na kolejny rok szkolny Dyrektor placówki przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do 31 lipca poprzedniego roku szkolnego.
2. Sprawozdanie z realizacji Planu pracy za dany rok szkolny Dyrektor placówki przedstawia organowi prowadzącemu w terminie do 30 września następnego roku szkolnego.
§ 12
1. Mając na względzie realizację zadań zgodną ze Statutem słuchaczom zapewnia się:
a) wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną,
b) dostęp do informatorów zawierających oferowane formy doskonalenia i dokształcania adresowane w szczególności do nauczycieli, kadry kierowniczej, pracowników samorządów i nadzoru pedagogicznego, odpowiadające na zapotrzebowanie zgłaszane podczas diagnozowania potrzeb w zakresie doskonalenia i dokształcania zawodowego,
c) gotowość przygotowania różnorodnych form doskonalenia i dokształcania zawodowego na specjalne zamówienie zainteresowanych,
d) właściwie zorganizowany nadzór merytoryczny nad prowadzonymi w Centrum formami doskonalenia i dokszałcania,
e) pomieszczenia z wymaganym wyposażeniem niezbędnym do prowadzenia zajęć.
§ 13
Po zakończeniu prowadzonych w Centrum form doskonalenia i dokształcania słuchaczom wydawane są zaświadczenia wg wzorów ustalonych przez Centrum oraz świadectwa wg wzoru ustalonego przez MEN.
§ 14
Zasady wyłaniania reprezentanta placówki do składu komisji konkursowej:
ROZDZIAŁ VI
TRYB WPROWADZANIA ZMIAN W STATUCIE
§ 15
Zmiana Statutu następuje:
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
Likwidacja Centrum może nastąpić po zakończeniu realizacji wszystkich form doskonalenia
i dokształcania nauczycieli.
§ 17
W celu zapewnienia właściwego poziomu realizacji zadań z zakresu doskonalenia i dokształcania nauczycieli, Centrum może organizować w/w formy w dni wolne od pracy.
§ 18
Centrum używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 19
Centrum prowadzi i przechowuje dokumentację swojej działalności zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 20
Statut wchodzi w życie z dniem 24 września 2015 r.