W dniach: 4 i 18 listopada 2010r. w sali wykładowej CDN w Sosnowcu miały miejsce 2 spotkania konsultacyjno – informacyjne przeprowadzone z ramienia MEN i KO w Katowicach, w ramach projektu „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Od 1 września 2011 roku wchodzą w życie zmiany w kształceniu uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Na początek w przedszkolach, gimnazjach i placówkach specjalnych. W szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 września 2012 r.
Minister Katarzyna Hall podpisała wczoraj (17 listopada) sześć z ośmiu rozporządzeń znajdujących się w pakiecie opisującym kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to rozporządzenia:
- w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;
- w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach;
- zmieniające w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
- w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych;
- w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
Zmiany w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dotyczą uczniów:
- z niepełnosprawnościami;
- z niedostosowaniem społecznym;
- z środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- ze szczególnymi uzdolnieniami;
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- z zaburzeniami w komunikacji językowej;
- z chorobą przewlekłą;
- dotkniętych sytuacja kryzysową lub traumatyczną;
- z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- pochodzących z zaniedbanych środowisk (sytuacja bytowa ucznia i jego rodziny, sposób spędzania czasu wolnego, kontakty środowiskowe; trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem zagranicą).