13 maja 2015 r. Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu zorganizowało KONFERENCJĘ SZKOLENIOWĄ dla Dyrektorów i Nauczycieli Szkół / Placówek Oświatowych na temat:

 

Istota i praktyka ochrony danych osobowych po zmianach (okres przejściowy 01.01-30.06.2015) oraz zbieranie danych osobowych
na potrzeby rekrutacji do szkół i przedszkoli

 

Szczegółowy programu szkolenia:

 

Podstawowe problemy (cele), które zostaną szczegółowo wyjaśnione w czasie szkolenia:

1) Zmiany w prawie ochrony danych osobowych od 1 stycznia 2015 w odniesieniu do szkół i placówek oświatowych; obowiązki w okresie przejściowym (01.01-30.06.2015); co nowego po okresie przejściowym?

2) Przetwarza się dane osób – …a kiedy, jak, dlaczego i na jakiej podstawie dane osób stają się danymi osobowymi i co to oznacza, że dane osobowe są przetwarzane (dane osobowe uczniów, nauczycieli, pracowników…)?

3) Co to znaczy „chronić dane osobowe” w szkole i placówce oświatowej?

4) Kto i w jakim zakresie w szkole i placówce oświatowej odpowiada za błędy związane z przetwarzaniem, udostępnianiem i gromadzeniem danych osobowych?

5) Ochrona danych osobowych w postępowaniu rekrutacyjnym w szkołach i przedszkolach.

6) Dokumentacja ochrony danych osobowych – jakie dokumenty (dowody legalnego przetwarzania danych osobowych) są konieczne? Jakie dokumenty są opcjonalne? Co jest zbędne?

 

23 października 2014 roku Sejm uchwalił ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Przyjęty tekst ustawy nowelizuje wiele aktów prawnych, w tym wprowadza duże zmiany do ustawy o ochronie danych osobowych. Nowelizacja ustawy zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2015 roku. Zmiana najważniejsza: całkowita zmiana przepisów związanych z zasadami powoływania Administratorów Bezpieczeństwa Informacji (ABI; niektóre media donoszą, że w praktyce tworzy się nowy zawód regulowany). Zmiany ustawy o ochronie danych osobowych dotyczą także zwiększenia kompetencji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, związanych między innymi z uprawnieniem do zobowiązywania Administratorów Danych do przeprowadzania wewnętrznych postępowań sprawdzających i przedstawiania ich wyników w postaci sprawozdań. Wprowadza się również przepisy zmniejszające obciążenia po stronie Administratorów Danych, w szczególności dotyczące ograniczenia obowiązku rejestracji zbiorów danych osobowych. Wprowadza się również zmiany w zakresie przekazywania danych osobowych do państw poza Europejskim Obszarem Gospodarczym.

 

Zagadnienia szkolenia ujęte w programie szkolenia będą „ilustrowane” przykładami naruszeń prawa ochrony danych osobowych oraz wskazywaniem odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak się owych naruszeń ustrzec.

 

Główne pytania szkolenia i program szkolenia

1 Czy we właściwy sposób w szkole i placówce oświatowej są przetwarzane dane osobowe? Jak we właściwy sposób gromadzić i przetwarzać dane osobowe? Co to znaczy „właściwy”?

2 Czy wdrożono w szkole i placówce oświatowej odpowiednie procedury postępowania z danymi osobowymi? Jak wdrożyć odpowiednie procedury? Co to znaczy „odpowiednie”?

 

3 Na czym polega ochrona danych osobowych w postępowaniu na potrzeby rekrutacji do szkół i przedszkoli?

4 Jak osiągnąć, jakie posiadać i w jakim kontekście dokumenty, które będą dowodami legalnego przetwarzania danych osobowych?

5 Co się zmieniło po 01 stycznia 2015 roku w prawie ochrony danych osobowych i jakie ma to znaczenie dla szkół i placówek oświatowych?

 

1. Usystematyzowanie koniecznych działań w szkole i placówce oświatowej w celu zapewnienia ochrony danych osobowych.

a. Usystematyzowanie zagadnień prawnych (prawo ochrony danych osobowych dotyczy wszystkich podmiotów).

b. Zakres stosowania ustawy o ochronie danych osobowych w działalności szkół i placówek oświatowych (pojęcie przetwarzania danych osobowych, pojęcie danych osobowych, pojęcie zbioru danych osobowych, rodzaje danych osobowych).

 

2. Obowiązki i prawa administratora danych (ADO) i administratora bezpieczeństwa informacji (ABI).

a. Kierujący podmiotem prawa oświatowego jest administratorem danych osobowych i ciążą na nim prawem określone obowiązki.

b. ADO może wyznaczyć ABI (kiedy jest to konieczne?; kiedy można tego zaniechać?; co w tym zakresie zmienia się po zmianie ustawy?).

 

3. Prawa osoby, której dotyczą dane, zabezpieczanie zbiorów danych osobowych, rejestracja zbiorów danych osobowych; odpowiedzialność karna, GIODO, zakresy uprawnień.

a. Prawa uczestnika realizacji zadań realizowanych w szkole i placówce oświatowej w związku z przetwarzaniem jego danych osobowych.

b. Prawa dotyczące pracownika podmiotu.

c. Udostępnianie danych osobowych.

 

4. Praktyka kompletowania dokumentacji przetwarzania i ochrony danych osobowych w podmiotach prawa oświatowego i działania kontrolne (koniecznym jest zgromadzenie i administrowanie pakietem dokumentów wskazanych w przepisach prawa).

 

5. Organizacja przetwarzania i ochrony danych osobowych (praktyczne wskazówki i rozwiązania).

 

6. Ochrona danych osobowych w aspekcie udostępniania informacji publicznej (jak się ma udostępnianie danych w trybie dostępu do informacji publicznej do ochrony danych osobowych?).

 

7. Wybór przypadków i orzecznictwo.

 

8. Zmiany w ochronie danych osobowych od 01 stycznia 2015.

- Zmiana: definicja nowej alternatywy – „albo pełnienie funkcji nadzorcy ochrony danych przez administratora danych z wdrożeniem dokumentacji i rejestracja zbiorów w GIODO, albo wyznaczenie ABI i jego zgłoszenie do rejestru GIODO”.

- Jaki wariant spowoduje mniej obowiązków do spełnienia? Istota wyboru „lepszego” wariantu.

- Utrzymanie obowiązku prowadzenia dokumentacji przetwarzania danych (polityka bezpieczeństwa, instrukcja zarządzania systemem informatycznym itd.).

- Szczegółowe wyjaśnienie wybranych zmian, które nastąpią od 1 stycznia 2015:

- zniesienie obowiązku wyznaczania ABI, jeśli funkcję tę będzie osobiście sprawował Administrator Danych;

- zniesienie obowiązku zgłaszania zbiorów danych dla tych administratorów danych, którzy wyznaczą i zarejestrują ABI w GIODO;

- zniesienie obowiązku zgłaszania zbiorów danych dla tych administratorów danych, którzy przetwarzają zbiory danych osobowych wyłącznie w formie papierowej (chyba że przetwarzają „dane wrażliwe”);

- prowadzenie przez GIODO rejestru ABI.

- Co zmiany oznaczają w praktyce?

 

W konferencji uczestniczyło ponad 50 osób ( w tym: Dyrektorzy szkół / placówek światowych z terenu Sosnowca oraz miast ościennych).

Uczestnicy otrzymali materiały szkoleniowe.