W dniu 23 października 2015 r. odbyła się I Specjalistyczna Konferencja Logopedyczna współorganizowana przez ZSO Nr 5 w Sosnowcu i Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.
W konferencji wzięło udział 140 uczestników z terenu Sosnowca i miast ościennych.
Harmonogram konferencji:
8:30 – 9:00 |
Rejestracja Uczestników konferencji |
9:00 – 9:10 |
Rozpoczęcie konferencji Dyr. ZSO Nr 5 w Sosnowcu mgr Iwona Chęcińska |
9:10 – 10:40 |
Wpływ zaburzeń procesów integracji sensorycznej mgr Agata Hesse – Szymonowicz – nauczyciel ZSO Nr 5 Sosnowiec, fizjoterapeuta, certyfikowany terapeuta SI |
10.40 – 11.00 |
Przerwa kawowa |
11.00 – 11:30 |
Zaburzenia neurologopedyczne u pacjentów mgr Agnieszka Rożek (Sosnowiec, Centrum Leczenia Zaburzeń OUN |
11.30 – 12.00 |
Zaburzenia rozwoju psychoruchowego u dzieci dr hab. n. med. Dawid Larysz, prof. IO (Sosnowiec, Centrum Leczenia Zaburzeń OUN i Wspierania Rozwoju Dzieci “Kangur”; Gliwice, Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie) |
12:00 – 13.00 |
Zaburzenia rozwoju mowy w diagnozie i terapii logopedycznej dr hab. Jolanta Panasiuk logopeda ze specjalnością neurologopedii, adiunkt, wykładowca UMCS |
13:00 – 13:10 |
Zakończenie konferencji |
W ramach 1. edycji odbyły się również 3 dniowe warsztaty nt. :
Diagnoza i terapia zaburzeń rozwoju mowy u dzieci chorych neurologicznie
Prowadzący: dr hab. Jolanta Panasiuk - logopeda ze specjalnością neurologopedii, adiunkt, wykładowca UMCS
Program warsztatów:
- Neurologiczne przyczyny zaburzeń rozwoju mowy u dzieci;
- Wpływ wrodzonych i nabytych uszkodzeń i/lub dysfunkcji układu nerwowego oraz chorobowych zespołów genetycznych na rozwój mowy;
- Specyfika zaburzeń w nabywaniu języka u dzieci z problemami neurologicznymi;
- Problemy terminologiczne i definicyjne w opisie zaburzeń rozwoju mowy
u dzieci i młodzieży ze schorzeniami neurologicznymi;
- Neurologopedyczna diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju mowy (analiza dokumentacji i wytworów, obserwacja, wywiad, próby badawcze);
- Standard postępowania diagnostycznego w przypadkach zaburzeń mowy
u dzieci i młodzieży z uszkodzeniami mózgu;
- Diagnoza różnicowa zaburzeń rozwoju mowy u dzieci (alalia prolongata, alalia, niedokształcenie mowy o typie afazji, afazja dziecięca versus oligofazja, demencja wieku rozwojowego, autyzm, schizofazja dziecięca, dysglosja, dyzartria, głuchota);
- Typologia zaburzeń mowy po uszkodzeniach mózgu u dzieci,
- Sprzężone zaburzenia mowy u dzieci chorych neurologicznie;
- Strategie terapii logopedycznej w przypadkach motorycznych
i sensorycznych zaburzeń rozwoju mowy u dzieci;
- Alternatywne metody w kształceniu sprawności komunikacyjnych u dzieci
i młodzieży z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami układu nerwowego;
- Metodyka prowadzenia diagnozy i terapii neurologopedycznej dziecka
w okresie rozwojowym i u młodzieży;
- Podstawy kontaktu terapeutycznego z dziećmi i młodzieżą z uszkodzeniami
i/lub dysfunkcjami układu nerwowego oraz ich opiekunami.
W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznali się z:
- dokumentacją medyczną dzieci i młodzieży ze schorzeniami neurologicznymi,
- materiałami z patologii mowy w przypadku ogniskowych uszkodzeń mózgu u dzieci i młodzieży przedstawionymi na nagraniach video,
- przykładami patologicznych tekstów pisanych tworzonych przez dzieci
i młodzież z uszkodzeniami mózgu,
- kwestionariuszami i testami do badania zaburzeń mowy u dzieci
i młodzieży z uszkodzeniami mózgu,
- konspektami zajęć logopedycznych w przypadkach alalii, niedokształcenia mowy o typie afazji i afazji dziecięcej,
- materiałami i pomocami wykorzystywanymi w terapii mowy dzieci
i młodzieży z uszkodzeniami mózgu,
- przykładami opinii neurologopedycznej o dzieciach i młodzieży
z zaburzeniami mowy w przebiegu chorób neurologicznych.