W dniu 23 października 2015 r. odbyła się I Specjalistyczna Konferencja Logopedyczna współorganizowana przez ZSO Nr 5 w Sosnowcu i Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.

W konferencji wzięło udział 140 uczestników z terenu Sosnowca i miast ościennych.

Harmonogram konferencji:

8:30 – 9:00

Rejestracja Uczestników konferencji

9:00 – 9:10

Rozpoczęcie konferencji

Dyr. ZSO Nr 5 w Sosnowcu mgr Iwona Chęcińska

9:10 – 10:40

Wpływ zaburzeń procesów integracji sensorycznej
na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym
i domowym.

mgr  Agata  Hesse – Szymonowicz – nauczyciel  ZSO Nr 5 Sosnowiec, fizjoterapeuta, certyfikowany terapeuta SI

10.40 – 11.00

Przerwa kawowa

11.00 – 11:30

Zaburzenia neurologopedyczne u pacjentów
z agenezją ciała modzelowatego

mgr Agnieszka Rożek (Sosnowiec, Centrum Leczenia Zaburzeń OUN
i Wspierania Rozwoju Dzieci “Kangur”

11.30 – 12.00

Zaburzenia rozwoju psychoruchowego u dzieci
z wodogłowiem  ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń rozwoju mowy.

dr hab. n. med. Dawid Larysz, prof. IO (Sosnowiec, Centrum Leczenia

 Zaburzeń OUN i Wspierania Rozwoju Dzieci “Kangur”; Gliwice,

 Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie)

12:00 – 13.00

Zaburzenia rozwoju mowy w diagnozie i terapii logopedycznej

dr hab. Jolanta Panasiuk logopeda ze specjalnością neurologopedii, adiunkt, wykładowca UMCS

13:00 – 13:10

Zakończenie konferencji

 

W ramach 1. edycji odbyły się również 3 dniowe warsztaty nt. :

Diagnoza i terapia zaburzeń rozwoju mowy u dzieci chorych neurologicznie

Prowadzący: dr hab. Jolanta Panasiuk  - logopeda ze specjalnością neurologopedii, adiunkt, wykładowca UMCS

Program warsztatów:

-       Neurologiczne przyczyny zaburzeń rozwoju mowy u dzieci;

-       Wpływ wrodzonych i nabytych uszkodzeń i/lub dysfunkcji układu nerwowego oraz chorobowych zespołów genetycznych na rozwój mowy;

-       Specyfika zaburzeń w nabywaniu języka u dzieci z problemami neurologicznymi;

-       Problemy terminologiczne i definicyjne w opisie zaburzeń rozwoju mowy
u dzieci i młodzieży ze schorzeniami neurologicznymi;

-       Neurologopedyczna diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju mowy (analiza dokumentacji i wytworów, obserwacja, wywiad, próby badawcze);

-       Standard postępowania diagnostycznego w przypadkach zaburzeń mowy
u dzieci i młodzieży z uszkodzeniami mózgu;

-       Diagnoza różnicowa zaburzeń rozwoju mowy u dzieci (alalia prolongata, alalia, niedokształcenie mowy o typie afazji, afazja dziecięca versus oligofazja, demencja wieku rozwojowego, autyzm, schizofazja dziecięca, dysglosja, dyzartria, głuchota);

-       Typologia zaburzeń mowy po uszkodzeniach mózgu u dzieci,

-       Sprzężone zaburzenia mowy u dzieci chorych neurologicznie;

-       Strategie terapii logopedycznej w przypadkach motorycznych
i sensorycznych zaburzeń rozwoju mowy u dzieci;

-       Alternatywne metody w kształceniu sprawności komunikacyjnych u dzieci
i młodzieży z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami układu nerwowego;

-       Metodyka prowadzenia diagnozy i terapii neurologopedycznej dziecka
w okresie rozwojowym i u młodzieży;

-       Podstawy kontaktu terapeutycznego z dziećmi i młodzieżą z uszkodzeniami
i/lub dysfunkcjami układu nerwowego oraz ich opiekunami.

 

W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznali się z:

-       dokumentacją medyczną dzieci i młodzieży ze schorzeniami neurologicznymi,

-       materiałami z patologii mowy w przypadku ogniskowych uszkodzeń mózgu u dzieci i młodzieży przedstawionymi na nagraniach video,

-       przykładami patologicznych tekstów pisanych tworzonych przez dzieci
i młodzież z uszkodzeniami mózgu,

-       kwestionariuszami i testami do badania zaburzeń mowy u dzieci
i młodzieży z uszkodzeniami mózgu,

-       konspektami zajęć logopedycznych w przypadkach alalii, niedokształcenia mowy o typie afazji i afazji dziecięcej,

-       materiałami i pomocami wykorzystywanymi w terapii mowy dzieci
i młodzieży z uszkodzeniami mózgu,

-       przykładami opinii neurologopedycznej o dzieciach i młodzieży
z zaburzeniami mowy w przebiegu chorób neurologicznych.